fredrikr

Köp av Jeep Cherokee 3.7

74 posts in this topic

Har googlat efter tester m.m om Jeep Cherokee 3.7 "02 - 05" men hittar inget! :angry:

Nu vänder jag mig till er proffs :rolleyes: , går i tankarna på att köpa mig en Jeep men skulle ville

ha lite tips och råd om det är en bra bil, vanliga fel m.m? Har tänkt mig års modell mellan 02-05.

Är det stor skillnad på dem?

tack på förhand / fredrik

0

Jeep Cherokee 3,7 Limited har en bättre fördelningslåda än Sport. Man kan ha 4wd ikopplad hela tiden om man vill/behöver.

Fr.o.m. -05 har även Sport den bättre fördelningslådan. Du skilljer lådorna åt genom att kolla på spaken för 4wd, den enklare har lägena 2wd, 4wd hi, N, 4wd lo. Den bättre har 2wd, 4wd part time hi, 4wd full time hi N, 4wd part time lo.

Jag har den större fördelningslådan:

knappoff_30160334.jpg

Limited har skinnklädsel, stereoknappar i ratten, farthållare och skärmar o stötfångare lackat i bilens färg.

Sport har tygklädsel och skärmar o stötfångare i grå plast.

Båda har AC.

-05 blev det skivbromsar bak, tidigare var det trummor. Även fronten fick en ny utformning.

Här är min, en -05 Sport, dimljusen i grillen. Tidigare modeller var dom i stötfångaren.

p1080217_14372470.jpg

Bilen tillverkades t.o.m. -06 eller -07.

Förbrukningen ca 1,2 l/mil.

Ska du dra mycket släpvagnar så bör du välja den med bättre fördelningslådan.

Har du behov av stort lastutrymme bör du kanske tänka om: http://jeepetorp.blogg.se/2007/november/fi...en-jeep-kj.html

Kolla gärna i min blogg. http://jeepetorp.blogg.se

Fast jag kanske har haft lite otur, eller så använder jag jeepen som just jeep... :blush:

0

tack så mycket, :) har hittat en 05 limited som är intressant problemet är det att han har tappat bort dragkroken du har möjligt vis inte aning om vad en avtagbar dragkrok kostar?

0

Hmmm. Nä, men kolla på skrotarna, typ bildelsbasen mm.

0

Har googlat efter tester m.m om Jeep Cherokee 3.7 "02 - 05" men hittar inget! :angry:

Nu vänder jag mig till er proffs :rolleyes: , går i tankarna på att köpa mig en Jeep men skulle ville

ha lite tips och råd om det är en bra bil, vanliga fel m.m? Har tänkt mig års modell mellan 02-05.

Är det stor skillnad på dem?

tack på förhand / fredrik

Köp definitivt en Limited eller en Sport 05 och upp om du bor som jag där man har vinterväg blandat med bar-asfalt. I övrigt är det en helt underbar bil (kanske är lite partisk :) ). Jag hade tidigare en XJ men bytte upp mig till en 02:a Limited för 2månader sedan och jag är mycket nöjd.

OBS Kolla spaken så att det verkligen är en limited innan du köper, när jag letade bil så var det många handlare som försökte sälja "dekaltrimmade" Limited's som egentligen var sport-modellen.

En handlare i Örebro försökte dessutom sälja en röd 2wd Limited som fyrhjulsdriven :/

En limited har alltid stora fördelningslådan, skinn, dimljus, insynsskydd i skuffen mm.

Lycka till i jakten! //Jocke

0

Hej Fredrik och välkommen på forumet.

Du har inte ställt frågan om du ska köpa Bensin eller Diesel.

Kör du mycket ska du definitivt köpa en diesel.

Min 2006 KJ 2.8 CRD Sport drar c:a 1.2 lit/mil och kostar strax under 10.000:- i skatt/år.

En bensinare drar mellan 1.8 & 2.0 lit/mil (har jag hört av andra) och kostar närmare 3.000:- i skatt(har jag läst)

2006 kostade en 3,7 Limited och en 2.8 CRD Sport lika mycket enligt broschyruppgifter, nämligen 346.000:- exkl metalliclack, gummimattor, stänkskydd och draganordning.

Bensinaren är i dag osäljbar och det har förekommit bilar av 2005 års modell för runt 60.000:-.

Min CRD 2.8 hade strax före årsskiftet ett inbytesvärde på mellan 150.000:- & 165.00:- mot en ny rabbatterad JKUR.

I mitt fall var det en mycket mycket dålig affär att köpa en CRD. Den blir 3 år i juli i år och har inte gått 800 mil än.

Men jag ville ha diesel för den maskulina körkänslan som jag tycker hör hemma med den här typen av bil. Jag hade skinnklädsel och elinställbar förarstol samt insynsskydd i min förra bil som hade bensin-V6:a, men saknar det inte alls. Tvärtom är skinnklädsel pest och pina både vinter och sommar.

Är du sugen på en Deep Beryl Green så PM:a.

Tycker jag. B)

0

Tack för alla bra svar! Har hittat en intressant men den har ingen dragkrok. Problemet är det att jag är i mycket behov av en dragkrok, dem tar 10 000 - 12 000 kr att sätta dit en på en auktoriserad jeep verkstad. Det borde bli billigare att beställa hem delarna man behöver och lämna in den till en vanlig liten verkstad. Ingen som vet vart man beställer dragkrok kittet?

0

Men om det är demonteringsbar krok så går det nog att beställa bara kroken, och då behövs inget verkstadsbesök.

Och är det inte demonteringsbart så kan man ju undra hur han har tappat bort kroken... :blink:

Beställa helt nytt gör du nog på monoflex, monterar gör du själv och regbesiktigar gör bilprovningen.

http://monoflex.se

Typ: http://www.monoflex.nu/index.php?page=shop...=1492ac95ce4552

Tag kontakt med dom, jag har fått bra hjälp därifrån.

0

En bensinare drar mellan 1.8 & 2.0 lit/mil (har jag hört av andra) och kostar närmare 3.000:- i skatt(har jag läst)

Nu ska vi inte skrämma ihjäl honom :) även om bensinförbrukningen sällan brukar vara med i argumenten när man köper jeep.

Min 02:a 3.7 drar ca 1,45 bara stadskörning (när den stått på kass motorvärmarstolpe och går 3km till och från jobbet), drog 1.05 när jag körde hem den (Göteborg - Sundsvall) i hastighet 120-140.

När det gäller skatten kostar en svensksåld märkligt nog 3.400 medans en import är 1500 billigare !!

Varför, jo en svensksåld har bränsleförbrukningen deklarerad medans en USA import inte har det.

//Jocke

0

Nu ska vi inte skrämma ihjäl honom :) även om bensinförbrukningen sällan brukar vara med i argumenten när man köper jeep.

Min 02:a 3.7 drar ca 1,45 bara stadskörning (när den stått på kass motorvärmarstolpe och går 3km till och från jobbet), drog 1.05 när jag körde hem den (Göteborg - Sundsvall) i hastighet 120-140.

När det gäller skatten kostar en svensksåld märkligt nog 3.400 medans en import är 1500 billigare !!

Varför, jo en svensksåld har bränsleförbrukningen deklarerad medans en USA import inte har det.

//Jocke

Äh, bensinpriset skiter man väl i? Jag tankar aldrig för mer än 500 spänn ändå :P hehe

0

De va ju kul o höra att den var 1500 kr billigare än svensk sålda!

Det blev en Jeep liberty -05 ska hämta den idag :) Tillbaka tilll dragkroken där, denna jeepen har ingen dragkrok och har aldrig haft. Men behöver köpa ett dragning kit. De Jidetorp länkade är bara själva dragkroken väl? Är ute efter hela kittet med el dosa, dragkrok och delen som sitter i karosseriet ;)

0

Så det blev en Libby, import alltså. Billigare i skatt var ju en överraskning, bevisar ju att våra förtroendevalda kanske inte alltid använder sitt förnuft efter bästa förmåga... Eller för landets bästa: Köp utomlands är billigare, spendera inte dina pengar i sverige...

Monoflex har hela kitet, med installationsanvisningar o allt. Komplett sats, bara att skruva dit och reg.bes.

Jag vet inte om dom säljer eller bara levererar till andra, typ Autoexperten, Mekonomen m.fl.

0

Har beställt dragkrok monoflex av mekonomen 6800:-!

Får hoppas det inte blir allt för svårt att få dit de ;)

Återkommer med resultat!

0

Det ska nog inte vara något problem, som meccano fast större. Ev. kan man behöva skära ut runt stötfångarplasten.

Kablaget brukar vara plugg on, med färdiga kontakter.

Kommer du köra i skogen så kan jag rekomendera att flytta släpkontakten till undersidan av stötfångaren, annars får du böja tillbaks den efter varje stubbe.

p1070992_12767454.jpg

Se till att du får med en skarv till kontakten. P.g.a. reservhjulet så är det en väldigt lång dragkrok, i alla fall på min. Då räcker inte släpets kabel fram till kontakten.

Köpte du demonteringsbart eller fast drag?

0

köpte demonteringsbart drag, köpte el kablarna. Men vart finns elen att dra ut från bilen? ligger det gömt någonstans och är färdigdraget?

0

Jag skulle tro att du får med två kontakter som är som en skarvkontakt. Du kopplar loss kontakthylsan som går till lyktan och sätter den nya kontakten emellan, en för vänster och en för höger.

Eventuellt är det nödvändigt att koppla en extrajordkabel.

Som sagt, superenkelt. I alla fall om den är modellanpassad.

0

Nu har jag fått på dragkroken till slut, elen är inte modellanpassad så man måste koppla på var o en på varje sladd finns ingen smidig lösning får ta tag i det någon gång i veckan.

0

Så långt är jag med, de jobbiga bli att göra hål ner till dragkrok. Hade jävligt jobbigt med skyddet runt tanken, det var tajt när jag skulle sätta dit dragkroken! Är de skyddet på alla cherokee 02 - 07?

0

Så långt är jag med, de jobbiga bli att göra hål ner till dragkrok. Hade jävligt jobbigt med skyddet runt tanken, det var tajt när jag skulle sätta dit dragkroken! Är de skyddet på alla cherokee 02 - 07?

Om det är tjockplåt så är det option (hasplåt bensintank) annars e de nog bara plast orginal tror jag.

Min saknar iaf hasplåten (vill du bli av med den ;) ? )

0

Jepp tjockplåt! Fick med universal el kit, kan ju säga att de va inte helt lätt. Så lämnade in den för montering av el kittet :)

Har dock ett annat problem bilen är en USA import och radion är där efter. När man scannar efter radio kanaler hoppar den över jämna frekvenser tex 95.2 .95.4 95.6 95.8 och så vidare. Nu scannar den 95.1 95.3 95.5 95.7 95.9........

Går det att lösa på något sett? Har inte den vanliga stereon utan den med liten navi och cd växlare!

Någon som har koll på detta?

0

Jag tror tyvärr att jänkeradios bara kan ta udda decimaler. Vi hade så på alla firmabilar, Cheva S10.

Men jag upplevde det aldrig som något problem. Jag tror den plockar rätt frekvens, men visar bara udda decimaler, typ.

Så ska du lyssna på P2 klassisk musik så stannar radion i nästa angränsande frekvens, men bara i displayen.

Det är ju trotts allt så att de flesta radiokanaler sänder på udda decimaler, men det finns undantag.

Ett värre fel är att det inte finns någon renodlad countrykanal för jeepar... (P4 Östersund på lördagkvällar)

0

Okej, va synd lyssnar bara på p3 och den är på 95.4 tror inte det finns någon annan frekvens till p3 :(

0