Sign in to follow this  
Followers 0
LG Nilsson

Någon mer som längtar efter våren?

5 posts in this topic

Ni vet då ni går ut på gårdsplan, nöjd med en T-shirt och de väl ingångna jeansen. Och där står den, Jeepen, så vardagsbilen får somna om.

cj7lera.jpg

Ni tar ett varv runt bilen, njuter av putsen och allt det som ni hunnit gjort under vinterhalvåret. De nya hjullagren, den nymonterade bensintanken som ersättning för den gamla som sett sina bästa dagar och safaritoppen från Besttop som leverar precis lagom mycket regn- och solskydd som ”att åka öppet-känsla”.

Ni sparkar på 33-tummarna nyskodda på den nya fälgarna. Njuter av de mattsvarta side-pipes rören som återigen kommer att reta bilbesiktningen när de påpekar att de bara får gå ut på vänster sida, tills du tar upp besiktningsinstrumentet och visar att din CJ7:a är godkänd med pipes på båda sidor. Du passar också på att visa att den trots att den är reggad som lastbil, är godkänd utan lastförskjutningsskydd och till och med får ha passagerare bak.

Nu kliver du upp i Sjuan som fått lämna dörrarna hemma, vrider om nyckeln och njuter av V8-ans jämna gång. Nu är det bara att åka dit näsan pekar. Varje tur är en njutning. Oavsett om det bär iväg till skogen, bergsklättringen eller bara ner till fiket,

Du kör avstressad, luffar fram på vägen och sniffar som tjuren Ferdinand. Du behöver inte tampas vid rödljusen, vara först genom rondellen eller tränga dig före i de två köerna som går ihop till en. Du vet att du kan köra rakt över rondellen om du vill och att du kan flytta på de flesta av medtrafikanterna om hornen skulle växa ut.

Men du behöver inte ta till sådana metoder i trafiken. Det räcker att njuta av alla avundsjuka blickar från instängda bilister, att blinka till alla tjejer som som säkert skulle vilja byta Audi-sätet mot Sjuans bucket seat — för att inte tala om alla ungar som säger ”wow” när du åker förbi kiosken.

Och samvetet är rent, du åker en rent miljöfordon. Tillverkat för snart 25 år sedan och fortfarande på vägarna. Tala om att inte slösa med tillverkningsresurser och råvaror. Du åker sparsamt halva året. Det är inte hur långt och fort du åker som gäller. Och du gör de flesta du möter glada.

Nu är det snart slutet på februari. Den sedan 20 år tillbaka kära familjemedlemmen får just nu sin rättmätiga omvårdnad av Erik Asp, Mooser. Men snart är det vår. Någon mer som längtar?

0

Jag längtar efter våren och den dagen då det är dags att plocka fram Jeepen ur vinterförvaringen! B)

//Micke

ps. Läste ditt inlägg med ett leende på läpparna, mycket bra skrivit!

gallery_3_19_128373.jpg

0

Jag längtar till våren oavsett jeep eller inte, den är bara det där gigantiska pluset :D Äta glass i solen och kolla på snygga hönor är en annan favorit... :rolleyes:

0

A sluta fresta mig.

nr 1 på listan är att begrava min fsj i lera så pass att jag måste gå och låna en traktor.

Längtar så hejdlöst.

btw lovar lite film i vår.

hoppas jag hinner få hem ny utväxling osv.

0

1 mars i dag, första vårmånaden, eller.... Minus fjorton grader i morse, och jag stortrivs med det. Våren... Myggor, flugor, fästingar. You name it, spring and summer got it. Nä fy f-n för tjällossning, våris och slaskiga vägar. Is och gnistrande snö året om, det tycker jag vore fint.

Undrar om jag får medhåll i det här...

0